Isnin, 5 Mei 2008

ameer..





bangun dari tidur aku nampak kelibat ameer. Tengah tengok aku tidur agaknya, mungkin juga dia pelik tengok ada orang tidur dalam bilik "parents" dia. Kesian nurul aku pulak boleh tidur kat bilik dia..

lely: ameer!!~ (sambil menguntum senyum)

ameer: hai!!~ ( terjun atas katil)

lely: awalnya ameer bangun!!~

ameer: hehehe (mengambil "case hotwheel")

aku melayan karenah ameer yang sangat comel tu. Seronok betul dapat anak macam ameer pandai berkomunikasi dan gaya pertuturan seakan-akan dah dewasa. aku tau ameer ni sangat bijak ,sangat "pickup" bila diajar sesuatu. mula lah aku membayangkan yang indah saja.

lely: ameer "uncle" hadi tak de. "uncle" hadi tak nak tidur umah ameer.. (sambil mengusap rambut halus ameer)

kononnya aku mahu mengadu, lawak la lely mengadu dengan budak secomel ameer.


ameer: kenapa uncle hadi tak nak tidur rumah ameer? sebab ameer letak superman depan abah yer?(muka yang mengharapkan jawapan)

lely: ???!~"eh !~

aku tecengang bila dia soal aku balik.. kononnya nak mengadu, aku pulak yang timbul rasa serba salah pada diri dia. kagum jugak bila ameer yang hanya seusia 4 tahun sudah ada rasa serba salah. Setahu aku rasa serba salah seorang budak seusia itu hanya akan di rasakan sementara, mungkin juga tak sampai satu hari dia pasti akan lupa. tapi peristiwa meletakkan superman didepan abahnya itu sudah seminggu berlalu.

lely: eh tak delah bukan sebab tu.. uncle hadi kene jaga kucing kat rumah . tade orang nak bagi makan kat kucing tuh. kesian kucing tu.

ameer: kene jaga kucing..? (mengerutkan kening)

lely: aah kesian kucing tu tade orang nak bagi makan..


ameer hanya pandang dengan senyuman yang sangat indah. sambil puting botol susunya digigit dan bermain-main dengan kereta "hotwheel" nya. bila aku terfikir umur seusia ameer ada juga rasa bersalahnya atas perbuatan yang dia lakukan. Tetapi ada diantara kita yang pandai berfikir dan pandai menilai baik atau buruk sesuatu, adakalanya tak ada rasa serba salah, Kita perlu juga tahu perbuatan walau sekecil zarah juga mampu membuat perasaan orang lain tersinggung.


Dalam hati aku berkata "ameer yang comel, bila kau menganjak kealam dewasa, aku doakan kau akan mampu mengatur langkah dengan baik agar kau telusuri kehidupan yang indah satu waktu nanti" (sambil mengucup pipinya)

2 ulasan:

Aku berkata...

dunia kanak-kanak amatlah tersendiri dear,mereka jujur dan memang bijak...bila dewasa mereka bertemu persekitaran baik dan buruk...tu yang perlu bijak mereka pilih...smeuga ameer chumey memilih jalan yang betul....

p/s : betul la aritu geram ngn die..nak men2 tapi nina sibuk!!!

KerjaDariRumah berkata...

hak hak tuh la nina nanti kita suruh nurul bawak g event.. hek hek budak ni bijak ... comel sangat