Isnin, 28 April 2008

ego..

aku benci orang ego..
nak buat tuh sumenye salah.. nak buat neh sume nyer salah..
apa lagi nak kene buat pun tatau..
bila aku tanya senyap..
bila aku mintak pandangan senyap..
dia anggap dia lain dari yang lain..

bos:

aku tak suka ego dia..benci meluat menyampah..
rasa nak berenti keje ..
bukan silap aku dia nak marah..aku punya tatau menahu pasal tender document tuh..
tak pasal2 " Fucking Shit"
WTF dia boleh cakap aku macam tuh juz tatau no tender yang bukan job aku..
lepas tuh nak blame aku kata aku tak baca.. semata2 resit yang dah sampai ke melaka..
tanya la staff kat melaka tuh.. pesal tanya aku ??
hilang rasa hormat aku kat dia.. aku rasa dia la manusia yang berpangkat tinggi yang tatau adab sopan depan staff dia.. depan orang lain plak tuh maki aku..
dahla tuh tak reti nak say sorry or nak amek tau pasal kebajikan staff..
dia tau nak marah jerk.. kalau buat keje bagus sekalipun say thanx pun tidak.. senyum kat staff jangan harap.. sepanjang aku jumpa dia dalam opis dia tak pernah nak senyum kat aku or staff lain... nak mintak naik gaji memang susah.. aku tekanan dengan orang yang ego macam neh.. kalau rasa2 nak cakap camtuh be freindly la dengan staff.. ni tidak macam SIAL!!~

that boy:
aku tak suka satu lagi.. aku buat air sebab air tuh suam buang dalam sinki.. tak hargai !!~ depan mata aku menghentak lepas tuh campak air tuh..paling kurang cakap la pelan2 "air tak panas.. kalau buang boley? buat kan yang lain nanti" dah la aku yang buat air.. lepas tuh boley plak nak marah.. aku juz cakap air neh suam.. boley plak nak melenting" Buat la air panas!!~ eeeee geramnye... macam hampeh.. macam budak suruhan.. macam alat penyuruh.. bila soh dia pk dia akan dapat apa saja.. say sorry pun tak.. kalau mintak pujuk haram nak buat..kononnya dia lain daripada yang lain..tak macam lelaki jiwang... jiwang ke kalau say sorry?? say thanx?? cakap pelan2 tuh jiwang? adeh~ bukan nak mintak yang bukan2 juz mintak something yang rasa dihargai... itu pun susah.. ego sangat!!~

that girl:
benci betol kalau minah neh bercakap.. konon hebat.. konon cantik ... kalau cantik sekalipun takyah nak belagak... elok2 cantek dah belagak terus tak nampak cantek dia.. bukan jeles.. bila orang blame dia untuk kata2 yang dia keluarkan.. tak mau mengalah kononnya apa dia cakap betul semuanya... tak penah ada yang silap.. nak semua orang sayang dia tak nak pikir pun perasaan orang lain.. yang penting semua orang kene suka dia.. tak boleh pun sorang yang kenal dia tak sayang dia.. bila orang kritik mula lah nak kritik orang tuh .. kata orang tuh budak2 lah. pendek akal la.. tak reti hidup la.. tak kesah la semua tuh.. takkan setiap kebijaksanaan berdasarkan faktor umur.. nak buat satu nasihat walaupun yang lain tuh muda daripada dia menganggap nasihat tuh tak bley pakai.. bila dah sakitkan hati orang .. tak reti nak mintak maaf.. kononnya diri tuh kewl.. argghhh pergi mati la!!~


tak boley ker turunkan sikit ego tuh? jangan tau nak menang dan menganggap diri tuh jerk yang betul. semua manusia ada silapnya.. bila manusia ego neh nak sedar???

5 ulasan:

suara berkata...

Salam...
Sabar ye dik... biasakan beristighfar bila perasaan marah dan kecewa memenuhi dada. Kita tak mampu mengubah orang lain, tak mampu mengawal perlakuan orang lain, tak mungkin mampu nak bentuk orang lain mengikut kemahuan kita. Lalu yang boleh kita lakukan ialah mengawal diri kita sendiri, dan semuanya bermula dengan mengawal hati kita sendiri.

Cuba abaikan saja rasa tak puas hati tu dengan mengingati bahawa apa jua yang perlakuan org-org tu terhadap lely, ianya adalah kerana Allah nak beri pahala jika lely mampu bersabar. Apa jua yang mrk buat pd lely, akan ada bahagian mrk nanti, pembalasan utk mrk yang mungkin lebih berat dari apa yang lely rasa skrg ni... Biarkan Allah saja yang menguruskannya, ok? :)

Ingatlah, jika lely ikutkan hati yang kecewa dan marah, itu maknanya lely dah termasuk dalam perangkap syaitan. Syaitan memang suka menyimbah minyak kedalam percikan api dihati kita, kerana jika sekeping hati milik kita terbakar hangus, itulah tempatnya yang paling selesa. Lalu kenapa tak sirami hati dengan aliran doa dan mengingati Allah, kerana kalimat Allah itu ibarat air yang memadamkan apa jua nyalaan yang ada.

Beristighfarlah sentiasa. Ia akan membersihkan hati dan mengurangkan kesakitan yang ada akibat hati yang terbakar...

norhi's tia berkata...

hmm...ego is jauh lebih baik daripada hiprokit..
at least EGO tu they hv prinsip and reason why they be like that..
but klu hiprokit...
owh My God, klu d beri peluang ingin saja di tembak smpi mati manusia itu..

miDguRL berkata...

uits bunyi mcm pns jerk nie...

sabo r lely oi nk wat cmne tue sume manusia yg x pnh rase aper yg ko rase..1 day dorng akn kne blk n bru dorg tau langit tue tinggi ker rendah huhu...

jom g genting lpskn tension hahah :P

Aku berkata...

lely sayang,jangan tension2...jumpa di taat tak 3 may ni??
nina windu ...

KerjaDariRumah berkata...

hek hek dah jumpa baru balik neh thanx nina.. =)